Co powinniśmy wiedzieć o integracji?
MOTTO: W RODZINIE I W SZKOLE NIE MOZE ZABRAKNĄĆ WYCHOWANIA DLA SZACUNKU, DLA ŻYCIA, DLA DOBRA I PIĘKNA.
JAN PAWEŁ II
Integracja w szkole - na czym polega to zjawisko?
Integracyjny system kształcenia i wychowania polega na maskymalnym włączeniu dzieci i młodzieży niepełnosprawnej do placówki umożliwiający im dorastanie i naukę w gronie zdrowych rówieśników. Do takich placówek zalicza się nasze gimnazjum.
Główne zadania klasy integracyjnej to:
- integrowanie uczniów niepełnosprawnych ze zdrowymi w naturalnym środowisku rówieśniczym
- prowadzenie zajęć grupowych aktywnymi metodami opartymi na współpracy
- nauczanie wielopoziomowe w ramach wspólnego programu nauczania poprzez modyfikowanie go do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka
- stymulowanie rozwoju ucznia niepełnosprawnego i przygotowanie go do pokonywania trudności w życiu społecznym
- nauczanie tolerancji, otwartości na innych poprzez odddziaływanie na ucznia i wyobraźnię
Jakie są cechy charakterystyczne klasy integracyjnej?
-mała liczba osób w klasie (15-20 uczniów w tym 3-5 z orzeczeniem do kształcenia integracyjnego)
-dwóch nauczycieli w klasie - nauczyciel przedmiotu (prowadzący zajęcia) oraz nauczyciel wspomagający - pedagog specjalny
-dostosowane formy i metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (również wybitnie zdolni).
Jak wygląda organizacja pracy w klasach integracyjnych?
Klasy integracyjne realizują podstawę programową kształcenia ogólnego. Pracują w oparciu o obowiązujące w szkole podręczniki. Ilość godzin dydaktycznych jest taka sama jak w pozostałych klasach na danym poziomie edukacyjnym.
Liczba uczniów w klasie integracyjnej wynosi od 15 do 20, w tym 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W klasie integracyjnej pracuje dwóch pedagogów - nauczyciel przedmiotu i nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym (pedagog specjalny lub nazywany -wspomagający).
System oceniania
System oceniania w klasach integracyjnych jest spójny z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
Nauczyciele uczący w klasach integracyjnych są zobowiązani do dostosowania wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, u którgo stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom, wynikającym z programu nauczania.
Oceniając uczniów z orzeczeniem nauczyciele uwzględniają nade wszystko postępy poszczególnych uczniów oraz biorą pod uwagę wkładany wysiłek i stopień wywiązywania się z obowiązków szkolnych.
Metody i formy pracy
Najważniejszą zasadą pracy z uczniami w klasach integracyjnych jest ich podmiotowe traktowanie. Dlatego też:
- stosuje się aktywne metody nauczania
- różnicuje się wymagania oraz stopień trudności zadań
- zwraca się uwagę na rozwijanie u uczniów umiejętności społecznych i interpersonalnych
Pracę ucznia i nauczyciela wspomaga nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem pedagogicznym. Do zadań pedagogów specjalnych należy m.in.:
- pomoc w opracowaniu indywidualnego programu edukacyjnego
- opracowanie z nauczycielem przedmiotu strategii lekcji tak, aby nauczanie wszystkich uczniów było skuteczne i uwieńczone sukcesami
- udzielanie pomocy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi np. poprzez zajęcia indywidualne lub przygotowanie kart pracy
- budowanie integracji pomiędzy uczniami w klasie oraz całej społeczności szkolnej
Jakie są kryteria przyjmowania uczniów do klas integracyjnych?
W naszym gimnazjum tworzy się oddziały integracyjne na następujących zasadach:
- liczba uczniów w oddziale wynosi od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów z orzeczeniem o potrzebie ksztatałcenia specjalnego, pozostałe dzieci przyjmowane muszą charakteryzować się wysokim stopniem uspołecznienia oraz posiadać co najmniej ocenę dobrą z zachowania na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
- nabór do klas integracyjnych odbywa się na podstawie aktualnych orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych z wyraźnym wskazaniem do klasy integracyjnej, pozostali uczniowie będą rekrutowani za zgodą rodziców
- w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci zamieszkałe w rejonie szkoły
- w klasie ntegracyjnej może realizować obowiązek szkolny tylko jedno dziecko z orzeczoną przez poradnię nadpobudliwością psychoruchową
- w ramach rekrutacji do klas integracyjnych przewiduje się spotkania z rodzicami, cykl zajęć grupowych w ramach "Akademii dla rodziców," rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami, ankietę dotyczącą ich oczekiwań
Kto może znaleźć się w klasie integracyjnej?
Klasa integracyjna jest przeznaczona dla max.5 uczniów posiadających orzeczenie do potrzeb kształcenia specjalnego, wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
W klasie integracyjnej mogą znaleźć się uczniowie z różnymi rodzajami niepełnosprawności :
-niesłyszący i słabowidzący
-niewidomi i słabowidzący
-niepełnosprawni ruchowo
-niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim
-ze sprzężoną niepełnosprawnością
-niedostosowani społecznie i zagrożeni niedostosowaniem społecznym
-z zaburzeniem zachowania, psychicznym
-z chorobami przewlekłymi
Jakie zajęcia proponuje szkoła w ramach rewalidacji indywidualnej?
Każdemu uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych przysługuje 1 godzina zajęć rewalidacyjnych. W ramach jej nasza szkoła proponuje szeroką gamę zajęć specjalistycznych:
-logopedię
-socjoterapię
-rehabilitację
-reedukację
Ponadto uczniowie mogą korzystać z pomocy psychologa i pedagoga szkolnego oraz uczęszczać na dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Co daje nam wszystkim integracja w szkole?
Uczniowie niepełnosprawni zyskują możliwość nauki w zwykłej szkole, nawiązania przyjaźni ze sprawnymi rówieśnikami, zdobycia doświadczeń w naturalnym środowisku szkolnym, uczą się akceptować swoją inność i radzić sobie z trudnościami życia codziennego. Wspólne przebywanie ze sprawnymi rówieśnikami daje motywację do pokonywania barier.
Sprawni uczniowie zyskują możliwosć nauki z niepełnosprawnymi rówieśnikami, uczą się akceptacji cudzej i własnej inności, wrażliwości, empatii, sposobów pomocy niepełnosprawnym i dostrzegania w nich ich zalet i walorów. Uczą się od niepełnosprawnych wytrwałości, cierpliwości, szacunku do życia i poszanowania zdrowia.
Nauczyciele wzbogacają swój warsztat szukając rozwiązań w pracy z uczniem niepełnosprawnym, zdobywają nowe doświadzenia, stają się wrażliwszymi, cierpliwszymi i bardziej wyrozumiałymi ludźmi.
Rodzice uczniów zarówno zdrowych jaki i drugich mają szansę poznania wzajemnie swoich problemów, radości i smutków. Zyskują większą wrażliwość na cudze potrzeby i akceptację cudzej inności.
tel. 22 58 70 990 , 22 58 70 981
fax. 676-53-75
sekretariat@strumyk21.edu.pl